Sunday, June 5, 2011

EXPLORASI :)

               Yeah! akhirnyaa, aku menjelajah jugak Kuala Selangor tercinta. Bersama mamat, afiq akmal dan hidayah. Afiq,Alip, Iskandar, Abid, Nazree smua PEMALAS tknak pergi. -.-' Perghh, SUMPAH penat gilaa. JALAN KAKI dari rumah ke BUKIT MALAWATI. Kau ingatt dekat? Hahaha, Okayy. First, aku bangun pukul 6.15. Siap packing barang apa yang patot and btw thanks to mamat bcause berjaya mengejut aku untuk bangun awal. dan aku sangatt teruja kau dh smpai rumah aku TEPAT 6.30 -___-' Hahaha, ayam pun tk bangun lagi wehh *mana dtg ayam kt kwsn rumah aku? -.-' Then, bergerak menuju ke rumah afiq akmal. Jalan punyaa jalan, smpai kat satu kwsn perumahan ni. ada 2ekor ANJINGGG. Perghh, takot gilaa. Mula2 buat-buat steady, *pdhal aku dh pecot dulu :D pastu, dia menyalak, lari lintang pukang kitorang lari. Hahaha, Kami meneruskan pjalanan naik ke bukit. BAPAK laa, redah belukar mana pun aku tk tauu. Smpai kat puncak, angin pun sodaap je. BAPAK bestt *miss that moment :) Macam2 experience aku dpat. Alhamdulillah, boleh tmbh pgetahuan aku pasal Kuala Selangor, so sesiapa yang mmerlukan Tourist guide, aku sedia membantu, Hahaha. Pastu kami meneruskan pjalan ke Bukit Belanda pulak. kami pergi ke Perigi Beracun, Telaga tujuh, Makam anak dara dan byk lagi. Baru aku tahu, yang Kuala Selangor ni byk tmpt bsejarah. Tiba2 timbul pulak kesedaran sivik aku. HAHAHAHa


         Aku rasa aku mula nak hargai alam sekitar. Kalau dulu, aku main buang je smpah tepi jalan tapi skrg, aku tknak lagi semua tu. Bagus juga kan? Pastu, kami meneruskan pjalanan ke Makam Anak Dara. PErghh, nak mencari tmpt ni pun satu hal. Tanya beribu orang dah, tapi tk jumpa2 jugakk. Akhirnya, dengan berkat usaha, dapat jugak smpai. tapi, tak boleh masuk pun. tengok dari luar je. tapi, tu pun dh kira bersyukur. :) Bila dh tau byk2 tempat ni, timbul satu perasaan. Aku rasa, aku mula minat sejarah. Rupanyaa, byk lagi sejarah kt tmpt aku yang aku tk pernah nk explore. aku rasa berbangga kerana aku ada anisiatif untuk tahu smua tmpt2 sejarah ni. Daripada aku bazirkan waktu cuti aku dgn akitiviti yg tak berfaedah kan? Haishh, -.-'


         MULAI SEKARANG, aku mula sedar yang SEJARAH itu penting. Hahaha, *bajett je aku ni kan? Seriously, aku suka sgtt nak mengkaji sesuatu benda yg selama ni aku tk tahu. Dan tk ramai orang tahu. Sooo, lepas ni, aku nak sgtt explore tmpt lain pulakk. dpat timba pegalaman baru. Yeah! okayy, sebelum tutup cerita, kat sini nak tepek sikitt gambo kami sepanjang journeyy, Byeee :)


 Menuju Bukit Malawati
Kubu Belanda

Batu Hampar
Journey to Makam Anak Dara

Makam Anak Dara





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.